torsdag 15 oktober 2009

Möss-slakt


Igår stickade jag och hade trevligt på stickcaféet på Ebbas i Lund. Det är alltid kul att se vad andra stickar på och hur saker växer fram. Vi pratade lite om vad man gör med de projekt som inte riktigt blir som man har tänkt sig, och så de som blir som man har tänkt sig, men man har tänkt fel… Hos några blir de liggande långt in i en garderob eller längst ner i garnkorgen. Hos mig har de en tendens att bli bortglömda ganska länge, för att sedan totalslaktas och göras om till något annat. Jag har inte hållit på med stickning så länge, men jag har en del nybörjarprojekt som inte har blivit någonting mer än en övning i att sticka. 

Igår blev jag således inspirerad att ta itu med ännu ett av dessa! Så när jag kom hem från Ebbas satte jag mig framför tv:n, tittade på Greys anatomy och gick loss på en misslyckad och oanvänd mössa som jag gjorde förra året! 

Jag har inte haft någon framgång med just mössor, tycker nästan aldrig att formen blir som jag vill. I detta fall var även garnvalet helt fel, jag vill absolut inte ha något så spräckligt på huvudet. Men under slaktprocessen insåg jag att det var ett ganska trevligt garn, tycker om färgkombinationen, fast kanske inte just till en mössa. Det är det som är lite kul med att slakta stickningar, plötsligt kommer jag ihåg varför jag valde garnet, som nu sedan länge har gömts i något misslyckat som jag inte tycker om. Jag har nyligen gjort om en annan ful mössa som jag stickade till min pojkvän förra året – rev upp alltihop och stickade nytt, efter nytt mönster. Den blev faktiskt snygg, hoppas det går lika bra för den här fula mössan! Kanske borde den bli ett par vantar?


I helgen blir det nog inte jättemycket stickat, jag ska till Vilnius med pojkvännen några dagar. Ser mycket fram emot det, måhända finns det garner där dessutom? Har hört att det finns mycket lin, som jag inte alls vet vad jag ska göra med, men jag får väl gå på lite garnjakt ändå! 

2 kommentarer:

  1. Tycker du är duktig som tar dig an dessa bortglömda projekt. Hos mig har de förmågan att hitta botten på en låda för att inte se ljuset på myyyycket länge.

    HOppas du får en trevlig weekend i Vinius.

    SvaraRadera
  2. Hej! Som sagt, jag tycker det känns härligt att bli av med dem och sitta och nysta garn framför tv:n. Vilnius har varit trevligt!

    SvaraRadera