torsdag 24 februari 2011

Om tvåfärgsstickningen

DSCN5572

Den som läst några inlägg på min blogg vet kanske att jag fastnat för tvåfärgsstickning. Jag är inte särskilt gammal i gatan, men har blivit biten och prövat mig fram och lyssnat på tips från andra stickerskor. Här kommer mina samlade tips och erfarenheter hittills.

Den största utmaningen är att inte hålla för löst eller hårt i något av garnerna så att stickningen blir ojämn. Jag tycker att det blir lättare att få ett jämnt resultat med noga utvalda garn och stickor. Det ska helst inte vara två jättemjuka sockgarner, och inte heller för hårt tvinnade garner. Det senare vet jag inte den korrekta termen för, men det ska vara lite luftigt, inte något sockgarn med "high twist".

Om jag absolut vill använda ett supermjukt merinogarn kombinerar jag det med ett ullgarn som har lite strävhet, jag tror nog att jag har tjatat tillräckligt om mitt favoritgarn från Yllet. Andra favoriter är Rauma finullgarn och Visjögarn från Östergötlands ullspinneri, alla dessa är tillräckligt mjuka för att jag ska tycka att de är behagliga, men ändå lite sträva så att de lätt "fäster" i det andra garnet. Alpackagarn kan faktiskt fungera bra, om det är ett lite tjockare garn. Det underlättar då att använda stickor som är några storlekar mindre än det rekommenderade, för övrigt alltid en bra regel för att få tvåfärgs-stickningen jämnare, oavsett garn. Den här vanten stickar jag i Garnstudio Lima med stickor 3:

DSCN5579

Snabbt och jämnt på samma gång, kan det bli lättare? Glöm inte heller att blockning som vanligt slätar ut misstagen, så blöt, sträck och platta till efteråt. Någonting som jag gärna vill lära mig är att sticka med tre färger på samma varv – hur håller man garnerna då?

Och förstås måste man ibland bryta mot alla sina ”regler” och kombinera ett orange-saffransfärgat sockgarn i mjuk merinoull med ett lika mjukt lila sockgarn, dessutom med en stickfasthet som inte tillåter mig inte att gå ner i storlek på stickorna, snarare tvärtom. Så denna sockstickning kräver mycket tid och omsorg för att bli jämn, kanske för mycket för att jag ska orka avsluta den:

DSCN5549

7 kommentarer:

  1. Ser jättefint ut! :D Tvåfärgsstickning blir så snyggt!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen!
    Sockarna ser så fina ut, hoppas du orka fortsätta med dom.

    SvaraRadera
  3. Jättesnygg färgkombination. Jag älskar brandgult och lila ihop. Blir säkert jättefina strumpor. Är lite avundsjuk. Tack för titten!

    SvaraRadera
  4. Vad jämnt och fint det blir för dig.. Det är väl som den gamla klyschan säger: "övning ger färdighet"

    SvaraRadera
  5. Tack för att du delar med dig av dina tips! Tvåfärgstickning är så vackert.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen! Jag har precis stickat klart mina första vantar med tvåfärgsstickning. Jag drog alldeles för mycket i garnet så det drog ihop sig, men jag hoppas att det ska hjälpa med lite fukt och sträckning.

    SvaraRadera
  7. Jisses vad fina vantar och sockar. Läckra färger och mönster.
    Du får gärna kopiera broderiet, jag tar det absolut som en komplimang :)

    SvaraRadera