torsdag 21 juli 2011

Inomhus-dag

En riktigt regnig torsdag har det varit här. Det fick bli inomhussysslor idag: lite rea-shopping, tvätta, städa och organisera här hemma, och lite stickning förstås. Jag håller också på att planera en sjal med pärlor genom att hitta lämpliga kombinationer i pärl- respektive garnlagret. Jag kör på principen att köpa färger jag gillar, så kommer det till slut att passa ihop.

DSC_0225

Den här kombinationen är inte riktigt rätt, pärlorna blir för mörka för min smak. Och det måste vara perfekt till detta underbara Nyansera-garn i rönnbärsfärger.

Kanske får dessa pärlor istället glamma upp ett enkelt sockgarn, som dessutom köpts på rea, det blir inte så tokigt:

DSC_0209

Men bästa kombinationen jag hittade idag vill inte låta sig avbildas. Det syns inte, men insidan av pärlorna är ljust lila och matchar de lila delarna av garnet perfekt.

DSC_0221

Men nu behöver jag ett fint sjalmönster med pärlor, några förslag?

5 kommentarer:

  1. Bitterroot från Knitty är ett fint sjalmönster med pärlor som blir lika fin i enfärgat som melerat garn. Lycka till med stickningen!

    Bettan (en ickebloggande stickerska som gärna beundrar dina mästerverk!)

    SvaraRadera
  2. Härliga garner. Vad sägs om Aeolian Shawl, från Knitty? Den tycker jag är jättefin. Särskilt kanten med pärlorna.

    SvaraRadera
  3. har aldrig stickat/virkat med pärlor men det står på min vill-göra-lista ;)

    SvaraRadera
  4. Jag tror jag har pärlorna som kan passa till ditt rönnbärsgarn! :-) De är hybridfärgade i gult/orange. Kolla parltorget.se Jag kan ta med en påse nästa gång vi fikar :-)

    Apropå mönster som låter sig pärlas... Hirokos crocus sjal är förberedd för att pärlas.

    http://www.parltorget.se/seed-beads/rocailles/08-y401-hybrid-dual-coated-fuchsia-lemon.html

    SvaraRadera