tisdag 11 september 2012

Feel good?

Jag minns en gång när jag på stickbloggarens vanliga vis hade staplat upp några tjusiga stickningar och/eller garner i ett hörn av lägenheten inför ett fotografi till bloggen. Förstås väljer man hemmets mest städade hörn, eller så skapar man snabbt ett sådant genom min vanligaste städmetod - överskyffling. Man skyfflar helt enkelt över det stökiga till en annan yta. När jag stod och fotade muttrade sambon något surmulet om att jag skulle vända mig om och fotografera istället, om jag ville visa upp någonting mer verklighetstroget. Tydligen var det inte lika välstädat bakom min rygg.

Nej, på bloggen är bilderna åtminstone lite snyggare än verkligheten, och hos mig alltid mycket mer välstädade. Det är en diskussion som dyker upp allt som oftast i bloggvärlden: är det för mycket feelgood och för lite realism? Det är väl inte minst aktuellt på handarbetesbloggar. Jag kan komma på flera sjalar som jag blockat ut och snyggat till och som har gjort sig riktigt bra på bild, men sedan inte blivit använda på riktigt eftersom de blev alldeles för små eller tappade formen efter en vecka. Och jag tar inga bilder av mig själv när jag är alltför trött och osminkad, precis som jag fejkar en någorlunda städad bakgrund när jag fotograferar någonting här hemma. Så vill jag nämligen att min blogg ska se ut, även om det inte brukar göra det i verkligheten.

För dem som ändå absolut vill se hela sanningen och inte luras in i ett rosa moln av lyckliga stickstunder och väl valda bakgrunder kan jag avslöja att verkligheten är en annan. Till exempel såg det ut så här när jag vände mig om från min iscensatta fuskbild:

DSCN6017

2 kommentarer:

  1. Haha, ja sådär håller jag också på, rafsar undan det värsta när det är dags att fota :)

    SvaraRadera
  2. Jag erkänner också, jag är likadan.

    SvaraRadera