måndag 18 mars 2013

DSC_1657_2

Här är senaste tygklippen till ett sömnadsprojekt, och det ligger mer möda och suckar bakom dem än man kan tro. Jag är lite sugen på att sy kläder och försöker lära mig olika sömnadsmoment för att inte se ut som en slöjdande tolvåring - inga fel på dessa, men jag tror det är bättre om jag förblir en lagom tantig 36-åring. Således övar jag mitt tålamod och min praktiska skicklighet för att så småningom kunna få till hyfsat prydliga kläder.

Så långt allt väl. Jag presenterar dagens övning tillika problem: trådriktning och hur man finner den. Jag tog körkort för ett halvår sedan och tycker att det hela påminner om draglägesbegreppet. Få verkar kunna vara behjälpliga, de flesta beskrivningar är flummiga fastän dragläget/trådriktningen verkar vara det mest nödvändiga för lyckad bilkörning/sömnad. Och för nybörjaren kvarstår frågan: var, var, var hittar jag den?! Till salu någonstans?

Ja, jag river och synar mina tyger och hoppas att det snart är lika självklart som dragläget.

1 kommentar:

  1. Ja du, trådriktning... Mäta stadkanter kan vara ett tips, särskilt i trikåer, dra i trådriktning i stadigare vävda tyger. Det tråkiga där är ifall trycket är t ex snett tryckt, fastän sömnaden är trådrak kan trycket göra en sjösjuk. Nå lycka till iallafall. Min lärdom genom är att förberedelser till leda ger bästa resultat (-:

    SvaraRadera