måndag 20 januari 2014

Kan vi bli garderobsarkitekter?

The Wardrobe Architect


Jag är inte så road av att shoppa. Promenerar hellre på stan och tittar på folk och i fönster än går in i affärerna och trängs. Eller sitter på ett café och fikar med någon, eller hemma med en bok eller stickning - listan blir numera ganska lång över saker jag föredrar framför shopping.

Min strategi är att passa på när det är rea och handla mycket på en gång. Man kan inte vara kräsen, så jag slår till så fort något motsvarar mina förväntningar någorlunda. Allt för att det ska gå snabbt. Dessutom vill jag minska mina inköp av miljö-, penga- och utrymmesskäl, men det hade nog varit lättare om mina köp var mer genomtänkta och mindre genomstressade.

När det gäller klädinköp kom därför den här serien från Coletterie mitt i prick, efter halvlyckade reaköp och sömnadsprojekt. The wardrobe architect - hur kan du skapa en garderob som är liten men genomtänkt, koordinerad och passar din vardag? Sarai från Colette patterns försöker ge oss råd i ämnet i sin bloggserie, som jag hoppas ska åtgärda mina problem.

Också ska det bli kul och spännande att tänka lite mer på vilken klädstil jag vill ha, och inte minst användbart om man ska lägga ner tid och möda på att sy kläderna själv. Och när det utlovas hjälp till den som köper kläder som är "close enough", ofta ångrar sina köp och har udda klädesplagg som inte används för att inget passar ihop med det - ja, då känner jag mig definitivt kallad. Jag har börjat tänka på steg ett som finns här. Vill du vara med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar