söndag 31 januari 2010

Beslutshjälp efterlyses

Provstickning inför halsduk pågår, med mönster ur min Haapsalu-bok. Den har hittills lett till följande slutsatser:

1. Garnet, Nyansera Bijou, är helt underbart.
2. Färgen, även den helt underbar, passar fint ihop med färgen på mina stickor, som är i ljusgult trä. Det hade nog blivit snyggt till en tvåfärgsstickning, eller kanske lila + orange?
3. Utseendemässigt tycker jag mer om överdragshoptagning än SSK, åtminstone i dessa mönster, men jag tycker att det är smidigare att göra en SSK.

Ingen av dessa slutsatser är den som provstickningen egentligen skulle ge: vilket mönster jag ska sticka. Alltså vädjar jag nu till er, kära bloggläserskor/bloggläsare, att agera smakråd åt mig, så att inte projektet förvandlas till en enda lång märkduk med olika haapsalu-mönster. Det kan säkert bli en vacker väggprydnad, men detta garn förtjänar ett bättre öde.

DSCN2465

Kanske inte alltför lätt att avgöra från denna lilla bild, men snälla, gör ett försök! Längst till vänster är ett bladmönster med "skalbaggar", i mitten Rahamönstret, med runda pengar, som jag inledningsvis tänkt använda eftersom det finns i Nancy Bushs bok. Längst till höger finns ett diamantmönster där jag lagt till "skalbaggar" i mitten av diamanterna. Jag ska försöka låta bli att lägga till fler mönster, det försvårar bara beslutet...

Mina garner och sticksaker har för övrigt fått uppgraderad boning, de har fått flytta in i lite korgar från Ikea. Perfekt tajmat fick jag också min beställda stickgömma från Stickfrossa, som kan bringa ytterligare ordning i kaoset. Den är rosa och hänger på bokhyllan här:

DSCN2458

7 kommentarer:

  1. Vilket vackert garn!
    Jag tycker bäst om SSK, iallafall när det ska bli spegelvänt med sticka ihop två. Då lägger sig maskorna så fint åt andra hållet.
    Förstår att du har besluts ångest alla tre mönstren är jättefina.Men eftersom jag tycker om allt som är skirt, så röstar jag på det mönstret till höger. Fin ordning du fått med garnerna. Annas stickgömma är perfekt att ha och man blir ju så glad när det prickiga paketet dimper ner i postlådan :-)

    SvaraRadera
  2. Så fint och snyggt med din nya ordning på grejerna!
    Rahamönstret är en favorit för mig, jag har stickat det, men på din provlapp tycker jag faktiskt mönstret längst till höger gör sig finast.
    Jag ska också ta mig tid att provsticka lite ur boken snart!

    SvaraRadera
  3. jag tycker det längst till höger nog bli snyggast. väldigt vackert garn för övrigt!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker faktiskt också att mönstret längst till höger ser finast ut. Tror iofs att det blir fint med de andra 2 också.
    /Anna Maria

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också mönstret till höger ser fint ut. Det blir nog en finfin scarf av det :-)

    SvaraRadera
  6. Garnet är helt underbar! Och alla mönster är fina men kanske den längst till höger tycker jag om mest.

    SvaraRadera