söndag 18 november 2012

Två vantar och en koftärm

DSC_1482_red

Mina fingervantar är så roliga att sticka att de nästan stickar sig själv. Ja, förutom fingrarna då. Nu är det snart bara fingrarna på vänsterhanden kvar, och jag försöker intala mig själv att det inte är så tråkigt som jag föreställer mig. Fast det är det ju... Men med ett bra program på tv eller radio går det ganska snabbt, eller så lyssnar jag på Stickpodden samtidigt. Sedan känns det härligt lyxigt att bära egenstickade fingervantar.

Något annat som inte går av sig själv är koftmontering. Mina blockade delar av Mountain view cardigan har nu tagits fram ur gömmorna, och efter några instruktionsfilmer på Youtube har jag för första gången sytt i en ärm. Det blev förstås inte perfekt, men helt okej, och framför allt mycket bättre än jag trodde! Nu får den vila medan jag samlar mig för nästa ärm.

DSC_1495_red

Jag sydde från rätsidan med modifierad "mattress stitch", och det kändes som en stor fördel att se direkt hur det blev från rätsidan. Om jag ska montera fler koftor ska jag skaffa några fiffiga stickmarkörer att nåla ihop med också - men helst kanske jag återgår till koftor som stickas i ett stycke. Någon som har bra tips på hur man får ärmen snyggt isydd?

1 kommentar:

  1. Åh, vilka fina vantar!
    Vilket mönster stickar du efter?
    Hälsningar
    Katharina

    SvaraRadera