torsdag 4 mars 2010

En liten röd tråd

DSCN2593

Det finns fler fördelar med att lägga in en "livlina" än att det underlättar vid felstickning. Trots att varven är korta på min Madli's sjal har jag ändå skjutit upp det, men för några dagar sedan kände jag att nu måste jag ha en räddning om någonting skulle bli fel och omöjligt att rätta till.

Jag tog en bit restgarn från min Echo flowers och märkte att det garnet nu såg riktigt tjockt och fylligt ut. Det var det första spetsgarn jag stickade med, och jag trodde inte att jag skulle kunna vänja mig vid sytrådskvaliteter. Men nu stickar jag med ännu tunnare garn och tycker om känslan av en liten tråd på stickorna. Livlinan gjorde också att jag ser att sjalen faktiskt växer, även om det ibland kan kännas som om det inte blir någonting av dessa små, små maskor. Jag njuter av det långsamma skapandet, det finns så mycket annat i livet som sker i högt tempo. Dessutom känns det som att våren är på väg, och finns det bättre vårstickning än stora, skira sjalar?

2 kommentarer:

  1. Vad fin den är. Vad är det för sjal?
    Visst känns det lite att våren kommer?

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt - stickningen får stå för lugnet, det är något väldigt meditativt som man verkligen behöver ibland!

    SvaraRadera