söndag 28 mars 2010

Videsöndag och broderier

DSCN2758
DSCN2749

Det finns inga palmblad att vifta med här i norden, vilket våra ortodoxa grannar i öst har insett. De kallar Palmsöndagen 'Вербное воскресенье', Videsöndagen, och plockar in videris idag. Just dessa hittade jag i Botaniska trädgården, så kanske är det en mer exotisk variant ur släktet Salix? Och att plocka med sig några kvistar in var det förstås inte tal om.

Igår besökte jag Stora Symässan i Malmö, trots att sådana stora jippon egentligen inte är något för mig. Jag blir mest överstimulerad, matt och ofokuserad. Men jag gick en snabb runda bland alla utställare, och det fanns förstås mycket att fascineras och inspireras av. Några små tillbehör och några garnhärvor fick jag med mig, men som väntat orkade jag inte ta in så mycket av handarbetsmyllret. Istället hittade jag ner i den lugnare delen på nedre plan där det hölls workshops. Jag kom precis lagom till en liten broderistund med temat 'Brodera starka kvinnor'. För mig som är total nybörjare blev mitt starka broderade kvinnojag en studie i stygn, och jag passade på att försöka få styr på kedjestygn och franska knutar. Textilkonstnären Gudrun Bartels hade med sig många fina exempel på hur långt man kan komma med bara en typ av stygn och sin kreativitet. Så jag gick därifrån med både inspiration och ett litet handväske-kit att ha med sig och ta fram när broderilustan sätter in. Hoppas det blir snart!

DSCN2738

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar