fredag 18 mars 2011

Nytt och gammalt på samma gång

DSCN5923

Hemslöjdens vandringsutställning Krona och krans visas nu på Dunkers kulturhus i Helsingborg. Jag passade på att vara där på vernissage igår kväll och fick se traditionella och nytraditionella festdräkter på tema bröllop - såsom de båda brudarna här ovan, en härligt färgsprakande och traditionell, och en modern tolkning i helvitt.

Eller varför inte gifta sig i denna moderna folkdräktstolkning?

DSCN5917

Jag tittade lite extra på de fina skorna, även dessa hade antagit modern skepnad:

DSCN5896

Jag kan absolut rekommendera ett besök, dessa och fler vackra dräkter visas upp liksom en samling brudkronor och festdekorationer. Förstås drogs mina blickar till några brud- och brudgumsvantar också!

DSCN5865

DSCN5963

Här kan den nyfikna se mer av utställningen:

Br%C3%B6llop%20p%C3%A5%20Dunkers

3 kommentarer:

  1. Fint! Får kanske åka o kolla utställningen, Victor & Filip vill se "Konsten att bli kung" också.

    SvaraRadera
  2. Planerar att åka till Helsingborg påskveckan och då måste jag ju bara klämma in ett besök här.

    SvaraRadera
  3. Fina foton, och vilka fantastiska skapelser. Jag önskar att jag hade kunnat gå på utställningen.

    SvaraRadera