söndag 19 februari 2012

Kan inte välja

Hur mycket jag än tycker om att sticka på min fårfilt, så är den inte särskilt lätt att bära med sig. Mönsterdiagram är ett måste, och det skiftas mellan nio olika färgnyanser ganska så ofta. När jag skulle på föreläsning började jag därför på ett par halvvantar, och det blev mönstret Veyla. Jag har länge letat fint garn som kan passa detta och börjat på ett par som inte kändes rätt, men guldgult Nyansera Bliss visade sig passa perfekt.

Så perfekt att det nu bara återstår blockning och att fästa knappar på mudden. Idag tog jag fram några knappar som jag har haft i åtanke för att testa. Jag har inte så många gula knappar på lager, men lite kontrast kan väl vara fint? Kanske aubergine/lila?

DSC_0782

Eller godisrosa?

DSC_0779

Några små vita?

DSC_0775

De här var också snygga:

DSC_0784

Just det, jag fick ju nyligen min mammas knappsamling med mig hem, så jag måste titta där också.

DSC_0789

Oj, allt för många valmöjligheter uppenbarar sig. Och dessutom en massa andra spännande knappar, och plötsligt var jag istället i full färd med att sortera knapparna, en inte helt liten uppgift. Det var pärlemor, plast, trä och metall, och mer eller mindre oväntade kombinationer av dessa material. Stora ceriserosa plastknappar från 80-talet känns faktiskt inte helt fel just nu!

DSC_0794

Ganska många metallknappar, en del stora med ankare som jag hoppas ingått i någon av pappas uniformer, så att jag slipper tänka på det modeplagg från 80-talet som de lika gärna kan vara en rest från, de också. Seglartrenden med stora guldfärgade knappar känns inte lika aktuell på 2000-talet.

DSC_0806

Jaha, tillbaka till mina vantar, och nu finns det ännu fler fina valmöjligheter, såsom körsbärsröda eller några som går mer ton i ton.

DSC_0797

Nej, jag lyckades inte välja knappar idag, men jag har en väldigt välsorterad knappsamling nu. I färgglada rader på tråd ser knapparna ut som godis!

DSC_0803

7 kommentarer:

  1. Så härligt med din nya knappsamling! Jag tycker att de där bärnstensfärgade i mitten på sista bilden verkar lyfta fram det "guldiga" i garnet väldigt fint. Annars väldigt sött med de pärlemorvita också. Lycka till med valet!

    SvaraRadera
  2. Fastnade för precis samma knappar som Anna. Tycker de fastnar helt perfekt. Lycka till med valet.

    Bettan

    SvaraRadera
  3. Vilka fina knappar! Bärnstens färgade knappar hade varit snyggt till.

    SvaraRadera
  4. Hej Camilla!
    Oj, vad många fina knappar där var. Dom lila knapparna tycker jag blir snyggt.
    Mamma

    SvaraRadera
  5. Fnissade mig igenom ditt inlägg.. Härligt med knappångest! Och med hela din samling av snygga knappar så förstår jag att det skapar lite beslutsvånda men jag är benägen att hålla med de andra om de bärnstensfärgade. Verkligen jättefina till.. Lycka till med valet.

    SvaraRadera
  6. Ah, du gillar knappar - då ska jag tipsa dig om Killebergs Tygbod som har knappar från 50-60-talet. De är från en gammal farbror som förr sydde klänningar och kappor, så de är verkligen från den tiden - härliga, härliga!!! Kolla in Websidan (-;

    SvaraRadera
  7. Sophie Påhlsson1 mars 2012 kl. 15:25

    Hej Camilla!

    Jag håller på och planerar för en hobby/hantverksmässa i södra Halland och preliminärkollar därför lite bland de som pysselbloggar som verkar finnas i regionen om det kan finnas ett intresse av att vara med. Om du tycker att det eventuellt kan verka intressant och vill veta mer. Kontakta mig gärna på info@sophiegrace.se

    SvaraRadera