måndag 19 oktober 2009

Stickning på resa

Så här såg det ut när jag shoppade garn i Vilnius! Jag har haft en trevlig helg i Litauen, även om det var kallt, mycket kallare än hemma, och det snöade i fredags. Kanske är det på grund av kylan som det fanns stickade plagg och garn till försäljning i varje hörn? Garnshopping stod faktiskt långt ner på listan från början, men redan första timmen snubblade jag över första garnaffären. Det fanns lite av varje, andra märken än jag ser hemma och ganska billigt. Sedan hittade jag nya garner lite överallt i stan, fick gå till en ”snoras”, som växelkontoren kallas på detta grannlands lätt humoristiska språk, och växla in någon hundralapp till. Så jag kom hem med den blandade skörd som syns nedan och som nog blir mössa, vantar och halsduk. Den affär som såg mest intressant ut hittade jag tyvärr inte förrän i lördags kväll, när den redan hade stängt, så jag hann bara hänga lite i skyltfönstret. Där verkade finnas en minst sagt imponerande samling stickböcker som man gärna hade velat leta runt i, men det får i så fall bli en annan gång. 


Jag hade lite flygplansstickning med mig också, en Anthropologie-inspired capelet som jag har stickat i Araucania Azapa, ett underbart mjukt och härligt garn som jag gärna skulle sticka en kofta i någon gång. Mönstret visade sig vara precis lagom för lite flygplatsväntan och lite tid på planet, den blev nästan klar på tåget hem från flygplatsen. Jag har stickat de avslutande varven idag, så nu återstår bara lite sömmar och en blockning, har som vanligt ingen lust att ta mig an detta utan vill hellre kasta mig in i nya roliga projekt!


2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att du fixat en blogg nu. Fin och kul att se dina stickprojekt!
    Maria

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt det ser ut! Kallt, men mysigt.

    SvaraRadera