tisdag 17 november 2009

Skotska vantar

DSCN1841

DSCN1836

Trots tidigare inläggs vurmande för inhemska sticktraditioner har jag fastnat för skotska Ysoldas nya vantmönster. Så det blir tvåfärgat från Skottland denna gång, bland annat för att de finns i en kortare version, vilket var bra för ett övningsprojekt som detta. Och hur kan man låta bli att fastna för mönster från Ysolda? Jag är mycket förtjust i hennes Whimsical little knits 2, som ger mig lust att sticka söta meningslösa saker som ekorrar och små svampar.


Nu inriktar jag mig dock först på det sista mönstret i häftet, Cotton reel mittens. I ett försök att minska månadens garnutgifter till ett belopp jag vågar räkna ut tog jag med mig denna lilla tofs med restgarner till garnaffären för att försöka hitta något matchande. Det blev ett mörkbrunt alpacanystan som får kombineras med mitt gammalrosa, två gamla favoritfärger som jag återkommer till. Egentligen var jag mer inne på att kombinera turkos eller blå med någon brun färg, men jag lyckades vara duktig och hålla mig innanför ramarna som restgarnförrådet satte. I går kväll gjorde jag så mitt första försök på tvåfärgsstickning, tre hela varv blev det! Knepigt att få styr på allting, men som för så mycket annat behövs väl övning, övning, övning…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar