fredag 2 juli 2010

Förnuft och känsla (och stickning)

Varför är det så mycket intuition och känsla inblandat i stickning? Mönstret, garnet, stickorna - allt ska på något magiskt sätt kännas rätt för att stickningen ska bli...ja, rätt, så som man vill ha det, en njutning.

Inte minst kombinationen av mönster och garn kan vara svår för mig. Ett underbart garn (Nyansera Sundari) och ett underbart mönster (Annis), och resultatet ser bra ut, men ingen sådan där härlig känsla infinner sig. Jag provade att sticka lite till, kunde inte sätta fingret på vad som var fel. Men, så släpptes ett annat mönster igår, Maia (ravelry-länk). Kvällen gick åt till en knepig uppläggning, men det var det värt, för snyggt blev det. Och känslan? Jodå, den har också infunnit sig: Rätt!

DSCN3442

(Den här bilden gör inte garnet rättvisa på långa vägar, bättre färgbilder finns här.)

6 kommentarer:

  1. Härligt när den där rätt-känslan infinner sig! Kommer att bli superfint i silkesgarnet!

    SvaraRadera
  2. Vilket fint mönster, det måste jag spara!! Jag håller med dig att mönster, garn och känslan måste finnas där annars blir det fel.
    Jag tror att den rätta känslan m.m har infunnit sig hos dig nu:-)

    SvaraRadera
  3. Ja, man måste känna rätt när man stickar, annars stickning går inte bara.
    Sjalen ser fin ut - att du alltid hittar dom nyaste fina mönster... :) Hur gör du det?

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för det fina paketet jag fick.
    Färgen på garnet är inget jag skulle ha valt själv. Därför blir man så glad när någon annan väljer åt en. Mycket vacker färg vill jag bara säga. Åter ett stort TACK!

    SvaraRadera
  5. super snygg sjal är det inte svårt att köpa mönster på ravelry

    SvaraRadera
  6. Hej Carina: det är inte svårt att köpa mönster på Ravelry tycker jag - snarare alltför lätt:). Jag har Paypal, som finns på svenska, och man kan sätta in pengar på det som man betalar en vanlig räkning, och sedan kan man handla via det. Hör av dig igen om du vill ha mer konkret hjälp att handla!

    SvaraRadera