lördag 13 november 2010

Halvvägs i yllebroderihelg

I kväll sitter jag trött i tv-soffan och smälter alla dagens intryck. Jag har nämligen varit på seminarium om yllebroderier på Kulturen, ett jättespännande tillfälle som jag hade turen att få en plats på, trots att jag var sent ute. Så nu sitter jag här med huvudet fullt av både inspiration från alla kuddar och broderibilder och av tankar kring hur yllebroderierna har använts förr och vad de betyder för oss som tycker om dem idag.

Finns det status i yllebroderi nu? Spontant känns det inte jätte-inne eller lyxigt med ylleblommiga kuddar, även om man ser influenser på IKEA-tyger, porslin och lite varstans inom inredning. Å andra sidan tar det lååång tid att brodera en åkdyna eller ett täcke (livslångt projekt, kanske?), och tid om något är väl eftertraktat i dagens samhälle? Nåväl, för min del nöjer jag mig med att jag tilltalas av estetiken och traditionerna som yllebroderiet har och njuter av lugnet i mig som broderiet ger.

Och det är jag förmodligen inte ensam om, Kulturen var fullt av liksinnade broderientusiaster idag. Alla trängdes vi runt kuddarna som vi helst ville ta med oss hem, men fick nöja oss med att bevara i fotoform:

DSCN4750
DSCN4756

Ett stickprojekt har också avslutats, min mössa av restgarner. Den blev lite för stor, men förhoppningsvis töjer den sig inte mer än att jag kan bära den.

DSCN4743

Hm, nu kanske man ändå ska plocka fram broderiet en liten stund?

3 kommentarer:

  1. En så vacker mössa! Mina blir alltid för stora.

    SvaraRadera
  2. Å vad avis jag är, hade gärna varit på yllebroderihelg. Snygg mössa.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin mössa, färgerna och mönstret passar jättebra ihop. Och vilka fina foton du tagit på dynorna från yllebroderseminariet. Själv har jag bara en halvbra kompaktkamera så jag tog knappt upp den, eftersom jag visste att fotona skulle bli därefter. Jag tror att folk allt mer uppskattar både traditionen, lugnet och tiden som ett yllebroderi för med sig. Jag hoppas i alla fall på det.

    SvaraRadera